Sessió 2 del GT Geoinformació per a Tràmits (27.09.2023)

1. Aprovació de l'acta anterior

S'aprova per unanimitat l'acta de la sessió anterior.

2. Anàlisi de la situació a partir de les respostes rebudes

L'ICGC informa que fa uns dies va rebre informació de la DG d'Ecosistemes Forestals i Gestió del Medi, i que tot just el dia de la reunió n'ha rebut de la DGOTUA i de la Subdirecció de Geologia i Geofísica de l'ICGC, les representants de les quals en fan un resum:

  • La DGOTUA comenta que:
    • També inclou informació de la DG de Polítiques de Muntanya i del Litoral.
    • La normativa associada és ambiental i urbanística.
    • Hi ha molts tipus d’informes.
    • Bona part de la geoinformació emprada són fotografies aèries (certificades).
  • La Subdirecció de Geologia i Geofísica de l'ICGC comenta que:
    • Els informes que elabora són preceptius no vinculants.
    • La geoinformació indicada es correspon a conjunts del Pla Cartogràfic de Catalunya (PCC) per mostrar-ne la referència, però que realment utilitza productes específics de cadascun d’aquests conjunts, com ara el mapa de pendents > 20% (dins del Referencial topogràfic territorial) o les dades interferomètriques (dins d'imatges satèl·lit).
    • Hi ha certa informació que es pot trobar en diferents llocs, com ara el perill d'inundació (en aquest cas es consulta en el visor de Protecció Civil), però que sempre utilitza la font oficial perquè, a més, ha de citar-la.
      • La DG de Comerç distingeix entre geoinformació com a suport per estudiar els temes que es plantegen, i geoinformació oficial (planejament, etc.) per a la presa de decisions.

L'ICGC expressa que, en tant que falta la informació d'alguns organismes, els quals intentaran recollir-la i compartir-la abans de la propera reunió, encara no es poden extreure conclusions generals per poder avançar de forma transversal. D'altra banda, intentarà dissenyar una base de dades a partir del que s'ha vingut explicant, on carregaria la informació en qüestió per poder facilitar-ne l'anàlisi i també la seva posterior explotació, amb l'objectiu final d'obtenir un servei d'accés a la geoinformació requerida en cada cas (oficial si existeix, d'una certa qualitat i grau d'actualització...).

3. Programació d'accions

Es manté el pla de treball acordat en la sessió inicial, per la qual cosa es farà una nova reunió al cap d'un mes, on ja caldria disposar de tota la informació per poder analitzar la situació de forma global i establir les accions a emprendre.

4. Torn obert de paraules

  • La DG d'Ecosistemes Forestals i Gestió del Medi introdueix el representant de la Fundació municipalista d'impuls territorial, qui du a terme treballs de tramitació urbanística en sol no urbanitzable (avaluació, etc.), disposant de capacitat a aquest efecte.
    • La Fundació municipalista d'impuls territorial informa que està implementant, junt amb els Departaments de Territori i d'Acció Climàtica, una aplicació guia (inclou inundabilitat, pendents, àrees d'interès faunístic i florístic, etc.) per a l'avaluació d'actuacions en sol no urbanitzable, com ara la construcció de càmpings, centres de turisme rural, granges, etc.
  • Es considera que el Cadastre també pot ser interessant com a capa de referència. Es podria tenir en compte.
  • Es proposa convidar representants de caça i pesca (perquè fan autoritzacions de batudes, etc.) o, si més no, sol·licitar-los el recull d'informació per al GT.
  • Pel que fa a infraestructures, sembla que hi ha diversos responsables en funció de la seva tipologia. L'ICGC començarà per carreteres, amb qui té pendent contactar, i progressivament anirà completant la casuística.