Sessió 5 del GT Delimitacions i Equipaments (30.01.2024)

1. Aprovació de l'acta anterior

S'aprova per unanimitat l'acta de la sessió anterior.

2. Especificacions d’equipaments

2.1. Definició/Contingut

L’ICGC proposa una definició del conjunt de dades d’equipaments a partir del comentat en la sessió anterior, bàsicament prenent com a referència la definició del PCC i afegint-hi els tipus d’equipaments que s’hi troben a faltar, la menció als privats i la disponibilitat de diverses geometries relacionades (edificis, recintes, accessos...). A priori s’obvia transport i habitatge dotacional encara que es puguin incloure elements relacionats.

  • El Dep. d’Educació proposa substituir “docent” per “educatiu”.
  • L’AMB està en procés de modificació del Pla General Metropolità exclusivament pel que fa a equipaments, fet que pot afectar els àmbits de transport i habitatge dotacional perquè se centrarà mes en els usos dels equipaments. Un cop s’aprovi el Pla, l’AMB informarà al GT al respecte.
  • La Diputació de Barcelona suggereix incloure allotjament en general (hotels, pensions, albergs, càmpings, etc.), no només l’habitatge dotacional, encara que llavors caldria decidir com s’anomena aquest tipus d’equipament.
    • El Dep. de Drets Socials comenta que la DG de Joventut té un registre d’albergs i consultarà internament al respecte, especialment per intentar proposar el tipus d’equipament que l’inclogui.

2.2. Objectius

L’ICGC llista els objectius del conjunt de dades d’equipaments a partir de la informació proporcionada en les enquestes que es van fer inicialment i del comentat en les reunions.

  • Els membres del GT ho revisaran per a vistiplau o esmenes.

2.3. Model de dades

L’ICGC mostra el model de dades adaptat als comentaris de la sessió anterior.

  • Es considera que atributs com l’any de construcció, la superfície construïda i l’any de reforma pot venir del Cadastre però no necessàriament. Per una altra banda, aquests atributs, com també l’aforament i la referència cadastral, haurien d’anar lligats a l’edifici, no a l’equipament com a tal.
  • El GT està d’acord que poden haver diversos serveis en un mateix edifici i que cadascun d’ells seria un equipament (segons la classificació que se’n faci).
  • La DG de Protecció Civil coneix un formulari de perills (per sisme, inundació, etc.) que inclou atributs com el número de plantes sota terra. Facilitarà la llista d’atributs en qüestió per avaluar la seva inclusió en el model general.
  • L’ICGC proposa que els membres del GT exposin els atributs que trobin a faltar i que, en la propera reunió, s’acordi la seva inclusió/exclusió en el model general.

2.4. Llistes de valors

L’ICGC mostra les llistes de valors adaptades als comentaris de la sessió anterior.

  • A priori tots els equipaments haurien de tenir un codi CCAE perquè tots estan lligats a alguna activitat econòmica, encara que pot donar-se alguna excepció.
  • Es proposa trobar la correspondència entre els subtipus d’equipaments amb què treballa cada organisme i el CCAE, encara que es pot fer més endavant.
  • El Dep. de Drets Socials proposa incloure els centres de treball i equipaments similars. Cercarà el tipus a assignar-los.

2.5. Formats/Serveis de dades d’equipaments

L’ICGC proposa que els membres del GT facilitin els formats/serveis de dades d’equipaments de què disposen, per poder crear els fluxos necessaris per mantenir actualitzada la base de dades d’equipaments.

3. Delimitacions funcionals

L’ICGC exposa diverses preguntes sobre els fluxos d’actualització de les delimitacions funcionals, encarades a la coordinació i sincronització de les mateixes (si és possible).

  • L’Idescat informa que monitoritza les modificacions de delimitacions i que disposa d’informació al respecte.
  • El Dep. de Salut comenta que, en general, les modificacions no es realitzen amb una freqüència regular sinó només quan és necessari (perquè es fa una revisió i ha variat el nombre d’habitants, perquè un ens sol·licita un canvi d’àrea, etc.). Resta confirmar si es modifiquen les delimitacions funcionals quan varien les divisions administratives a partir de les quals es generen.
  • L’ICGC intentarà fer un llistat de delimitacions funcionals per validar que estan totes coordinades.
  • A priori no s’abordarà la disponibilitat d’informació històrica.

4. Divisions administratives

4.1. Fluxos d’actualització

L’ICGC consulta mecanismes d’assegurar l’ús de les divisions administratives vigents en cada moment, deixant de banda aquells conjunts de dades que, tot i utilitzar-les, no poden estar sincronitzats per diversos motius (legals, tècnics, etc.).

  • Els membres del GT ho avaluaran.

4.2. Divisions inframunicipals
La Diputació de Barcelona pregunta sobre la delimitació de les Entitats Municipals Descentralitzades (EMD).

  • L’ICGC respon que està treballant en les àrees de poblament i que facilitarà més detalls al respecte en la següent reunió.
  • L’Idescat informa que l’INE està fent, progressivament, la delimitació de les unitats poblacionals.
  • La disponibilitat de les entitats de població delimitades facilitaria l’obtenció de certes delimitacions funcionals, com ara les Àrees Bàsiques de Salut, així com l’obtenció d’unitats administratives/estadístiques majors per agrupació, com ara les EMD. Per aquests motius, l’Idescat proposa tractar la delimitació de les entitats de població igual que les seccions censals, de forma col·laborativa amb l’ICGC. Ambdós organismes parlaran al respecte.

5. Planificació de treballs

A proposta de l’ICGC, s’acorda:

  • Que els membres del GT revisin la definició, objectius i model de dades d’equipaments per a la seva aprovació en la propera reunió.
  • Completar les llistes de valors i lligar els subtipus d’equipaments als codis CCAE.
  • Fer la següent reunió al març.

6. Torn obert de paraules

  • L’ICGC consultarà als membres del GT la disponibilitat d’Office 365 per migrar-hi l’espai col·laboratiu, ja que ofereix més possibilitats. Tots els presents a la reunió en tenen però cal confirmar la resta.