Sessió 16 del GT Xarxa de Camins (10.07.2023)

1. Aprovació de l’acta anterior

S’aprova per unanimitat l’acta de la sessió anterior.

2. Revisió del document d’especificacions tècniques

L’ICGC informa que no ha rebut cap comentari respecte del darrer document d’especificacions consensuat (aspectes a simplificar, esmenar, etc.).

D’altra banda, proposa revisar la classificació funcional que es va definir de les vies, atesa l’experiència acumulada, per tal d’evitar els problemes d’interpretació i les discrepàncies que implicava. A aquest efecte, presenta una nova proposta, basada en categories segons el tipus de mobilitat (quotidiana o temporal) i l’ús de la via (general o específic), i excloent els carrers (vies urbanes) i les carreteres catalogades (xarxa oficial de carreteres):

  • Categoria 1: Vies de circulació motoritzada que vertebren, estructuren, canalitzen o ordenen el trànsit rodat, com a alternativa, complement o tancament de la xarxa de carreteres. Tenen una mobilitat quotidiana o d’afluència rellevant.
    • Es diferencien les que són integrables a la xarxa de carreteres (segons les diferents administracions de carreteres) de les que no ho són.
  • Categoria 2: Vies de circulació motoritzada que enllacen els nuclis de població, els vials de la categoria 1 o la xarxa de carreteres amb indrets i racons del territori no inclosos en la categoria 1. Tenen o poden tenir una mobilitat quotidiana per a activitats específiques i no quotidiana per a activitats de lleure i turisme de menor afluència.
    • Es diferencien les d’ús general de les que només donen accés a una casa, instal·lació, etc.
  • Categoria 3: Vies no concebudes per a la circulació rodada, sinó per a la mobilitat lenta (a peu, en bicicleta, etc.) o tradicional (carro, animals, etc.), al marge de la seva amplada i tipus de superfície. Tenen una mobilitat que pot ser quotidiana o no, tant per a activitats específiques com per a esport, lleure i turisme.

Els membres del GT avaluaran la proposta per a la seva aprovació, amb les esmenes que escaiguin.

3. Anàlisi de la informació rebuda

L’ICGC informa de la informació rebuda:

  • La DG de Protecció Civil ha facilitat el document que va citar en la sessió anterior, on s’indiquen les característiques morfològiques i d’ús de les vies forestals per a la prevenció i extinció d’incendis forestals, com ara l’amplada mínima de 6 m.
    • L’ICGC revisarà el document d’especificacions en quant a la classificació d'amplades de camins i farà una proposta al respecte.
  • La Secretaria d’Agenda Rural ha detallat els ajuts que va citar en la sessió anterior, per a la millora d’infraestructures viàries d’accés a nuclis rurals habitats, als serveis bàsics i a les explotacions agràries en àrees rurals i en comarques de muntanya; i també l’estat de les concentracions parcel·làries i les ecoconcentracions.

4. Proposta de pla de treball

Es manté el pla de treball acordat en la sessió anterior, i què inclou les accions derivades d’aquesta reunió i l’anterior:

  • Revisió del plec i proposta d’aspectes a simplificar, esmenar, etc.
  • Revisió de la proposta de categorització dels camins.

Complementàriament, per tractar la integració de la informació proporcionada per les diverses entitats, segons es va plantejar en la reunió anterior, els membres del GT indicaran la informació de què disposin (mitja pàgina), per poder contrastar-la. Verbalment s’avança la següent, a més de l’esmentada en la sessió anterior:

  • L’IDAPA proporciona eines als ajuntaments que cobreix per facilitar-los l'elaboració dels inventaris de camins a què estan obligats i aquells que el tenen fet, encara que sigui una primera aproximació, el proporcionen (a l'IDAPA).
  • La DIBA disposa d’un geoportal de carreteres i camins anomenat SITCAR.

5. Torn obert de paraules

  • L’ICGC notifica que, junt amb el Departament d’Interior, s'estan identificant les edificacions aïllades, i que posteriorment està previst recollir els camins que hi arriben.
  • Sobre la titularitat dels camins es comenta el següent:
    • Atesa la dificultat de conèixer quins camins són de titularitat pública i quins no, es proposa recollir-los tots sense tenir en compte aquest aspecte, encara que es pugui indicar en l’atribut definit a aquest efecte si es disposa de la informació. La prioritat de captació hauria de venir donada per la importància dels camins, no pas per la seva titularitat (difícil de conèixer).
    • La Secretaria d’Agenda Rural necessita disposar d'aquesta informació per a certs certificats i, en sentit contrari, pot anar-la indicant a mida que executa ajudes (el secretari interventor de l'ajuntament corresponent signa un document conforme el camí per al qual rep l’ajuda és públic).
    • La DIBA explica que la declaració de titularitat pública per part d'un ajuntament no és del tot exhaustiva perquè poden existir certs elements que no s’hagin tingut en compte i, a més, és quelcom dinàmic. De fet, la DIBA té un departament dedicat a la investigació de la titularitat dels camins per a la seva corroboració. Així doncs, la titularitat es basa en indicis, especialment en els camins històrics, que és el que marca la jurisprudència.
    • La DG d’Ecosistemes Forestals i Gestió del Medi necessita saber la font de la titularitat. En el cas de les ajudes que proporciona, així com les proporcionades per la Secretaria d’Agenda Rural, només es considera vàlida aquella que ve donada pel Cadastre o per un certificat de l'Ajuntament corresponent, encara que aquella informació pugui no ser exhaustiva.
    • Arran de tot l’anterior, l’ICGC demana que els membres del GT afectats proposin una llista dels valors que pot prendre la titularitat dels camins: titularitat pública segons estudi preliminar, segons inventari municipal, segons Cadastre, etc.
  • La DIBA troba a faltar representants d'ajuntaments en el GT, ja que són els que han de fer els inventaris, si més no, pel que fa a titularitat.